دلنوشت

شعر،داستان،دلنوشت و حرف های من و تو...

دلنوشت

شعر،داستان،دلنوشت و حرف های من و تو...

چگونه درس ها را برای کنکور در مدت باقیمانده جمع بندی کنیم؟

(توجه: متن زیر نوشته علیرضا مرادی،مشاور ارشد قلم چی رشت و از مشاورین برتر کشور میباشد و برای جمع بندی دروس کنکور در مدت زمان باقیمانده میباشد) 

 

دوران جمع بندی

(روش مطالعه داوطلبان کنکور در فاصله یک ماه مانده به آزمون سراسری

 

«اگر تمام شب را برای ندیدن خورشید اشک بریزید لذت دیدن ستاره ها را از دست خواهید داد» 

 

به گذشته ها و اوقات از دست رفته فکر نکنید چون آینده را از دست می دهید،از فرصت باقی مانده به طور مناسب استفاده کنید.  فرض کنید شما به باغی پر از میوه رفته اید و مشغول چیدن میوه ها می شوید و به شما اطلاع می دهند و اطلاع می دهند که میوه ها را باید برای عرضه ببرند. فکر معقول چیست؟ آیا باز هم به چیدن میوه ها ادامه می دهید؟ یا از چیدن میوه ها دست می کشید و آنها را برای بردن به بازار آماده میکنید؟ مطمئنا اگر به چیدن میوه ها ادامه دهید مقدار بیشتری میوه می چینید ولی اگر آنها را به موقع به بازار عرضه نکنید آیا خطر گندیدگی یا کاهش قیمت ، آن را تهدید نمیکند؟ شیوه مطالعه دوران جمع بندی یعنی فاصله خرداد تا تیر ، با دوازده سال تحصیل قبل فرق دارد ، قبلا به مطالعه دروس می پرداختید وسپس امتحان می دادید ولی در این دوران اول امتحان می دهید سپس مطالعه کنید. 

(به ادامه مطلب بروید)

سبک کار دوران جمع بندی

از روی کنکور های سال گذشته یا کتابهای زرد گروه آزمایشی خودتان که مجموعه سوالات کنکور آزاد و سراسری است فردای آن روزی که آخرین امتحان مدرسه را می دهید (ترجیحا از دوم خرداد ماه) کنکور سراسری 83 را از خود به سبک کنکور آزمون بگیرید سپس بلافاصله پس از آزمون به روش زیر درصد بگیرید و درصدها را بالای پاسخ برگ بنویسید.

 

در حین آزمون چند مساله را رعایت کنید:

شبیه سازی: با همان پوشش آزمون بدهید که در جلسه کنکور سراسری می خواهید آزمون بدهید و در طول امتحان که به مدت 4 ساعت به طول می انجامد بلند نشوید

تنظیم وقت (مدیریت زمان): ابتدا سوالات عمومی را در مدت 75 دقیقه به همان ترتیبی که در دفترچه آمده پاسخ دهید سپس به سوالات دروس اختصاصی پاسخ دهید. اگر داوطلب رشته ریاضی ، تجربی یا انسانی هستید از ساعت 8 صبح و اگر داوطلب رشته زبان یا هنر هستید از ساعت 3 عصر آزمون را شروع کنید.    ساعت مچی همراه خود داشته باشید ، از روش ( × یا - ) و تکنیک های زمانهای نقصانی استفاده کنید . منظور از تکنیک (× یا - ) یعنی تستهایی که جوابش را میدانید بلافاصله در پاسخ برگ وارد کنید کنار سوالات تستی که جوابشان را می دانید اما وقتگیر است علامت × بزنید و تست هایی که حتی با صرف وقت زیاد به جواب نمی رسید کنار شماره سوال –بزنید و در وقت اضافی به سراغ سوالاتی برویدکه کنارشان × زده اید . منظور از تکنیک زمان های نقصانی یعنی ذخیره سازی وقت ،شما برای پاسخگویی به هر تست عمومی دروس حفظی 48 ثانیه وقت دارید و میانگین وقت هر تست فرمولی ( اختصاصی ) 75 ثانیه است . سعی کنید هر 25 تست عمومی در 15 دقیقه و هر تست فرمولی در یک دقیقه جواب دهید با این توصیف 15 دقیقه در دروس عمومی و 30 تا 45  دقیقه در دروس اختصاصی  وقت اضافه می آورید ، در این صورت به سراغ تست های بروید که کنارش تستهای ضربدر زده بودید.

عادت کنید شانسی به سوالات پاسخ ندهید: بعد از پاسخ گویی به هر 5 یا 10 سوال ، شماره سوال و پاسخ برگ را کنترل کنید تا خطای دید بوجود نیاید. حتی الامکان سوالات را بترتیب از 1 تا پایان پاسخ دهید. اگر در آزمون هایی که از خود به عمل می آورید یا در آزمون های جمع بندی سراسری و سنجش و کانون و کنکور سراسری می خواهید به ترتیب از شماره 1 تا پایان به سوالات پاسخ ندهید ، مثلا از ابتدای درس زبان را می خواهید شروع کنید این کار را در آزمونهایی که از خود به عمل می آورید تمرین کنید تا برایتان عادی شود بلافاصله بعد از هر آزمون طبق فرمول درصد بگیرید و درصدها را در بالای پاسخبرگ هر آزمون نزد خودتان نگه دارید. جدول برگزاری آزمون های جمع بندی به شرح زیر اعلام می گردد:

 

شنبه 7 خرداد : سراسری 84

سه شنبه 10 خرداد : سراسری 85

شنبه 14 خرداد : سراسری 86

سه شنبه 17 خرداد : شبیه ساز سال 86 با آزاد سال 86 یا سوالات خارج از کشور

شنبه 21 خرداد : سراسری 87

سه شنبه 24 خرداد: شبیه ساز سال 87 با آزاد سال 87 یا سوالات خارج کشور

شنبه 28 خرداد : سراسری 88

سه شنبه 31 خرداد:شبیه ساز سال 88 با آزاذ 88 یا سوالات خارج کشور

شنبه 4 تیر : سراسری 89

دوشنبه یا سه شنبه 6 و 7 تیر: شبیه ساز سال 89 با آزاد سال 89

 

در جدول فوق می توانید بعضی از روزهای سه شنبه یا ایامی که وقت اضافی دارید از سوالات عمومی جامع یا کتاب زرد عمومی ، یکی از سوالات کنور سراسری را از خودتان آزمون بگیرید و به بررسی آن مباحث برای تقویت دورس عمومی بپردازید . به دانش آموزان تراز بالاتر یا برتر پیشنهاد میشود در روزهای سه شنبه از شبیه ساز برای آزمون جمع بندی استفاده کنند ومابقی می توانند از سوالات دانشگاه آزاد استفاده کنند . سپس به فاصله دو روز نیم بعدی، به رفع اشکال مباحثی بپردازید که اشتباه جواب داده اید و اگر دانش آموز قوی تری هستید به مباحث تستهایی که اصلا جواب نداده اید نیز بپردازید. برای رفع اشکال تستی که نتوانسته اید جواب بدهید آن مبحث را از کتاب درسی یا جزوات و کتب کمک درسی ،هم تشریحی و هم تستی بخوانید تا در آزمون های بعدی تستهای آن مباحث را اشتباه نزنید.

برنامه مطالعه تشریحی و تستی دو روز نیم پس از هر آزمون جمع بندی

رشته

عصر شنبه و سه شنبه

صبح  یکشنبه و چهارشنبه

عصر یکشنبه و چهارشنبه

صبح دوشنبه و پنجشنبه

عصر دوشنبه و پنجشنبه

ریاضی

حسابان-ریاضی-دیفرانسیل

زبان-شیمی

فیزیک - ادبیات

دینی - گسسته

تحلیلی –عربی

تجربی

زیست شناسی

زبان - ریاضی

شیمی - ادبیات

دینی - فیزیک

عربی - زمین

انسانی

ادبیات

اقتصاد - ریاضی

عربی-روانشناسی-علوم اجتماعی

تاریخ و جغرافی - زبان

فلسفه و منطق-دینی

زبان

زبان عمومی

دینی

ادبیات

زبان تخصصی

عربی

هنر

یک عمومی یک اخنصاصی

یک عمومی یک اختصاصی

یک عمومی و یک اختصاصی

یک عمومی و یک اختصاصی

دو اختصاصی

 

 

دانش آموزانی که فکر می کنند هنوز بعضی از دروس را خوب آماده نکرده اند و تصمیم دارند تشریحی مطالعه کنند می توانند دوره جمع بندی را یک هفته یا 10 روز دیرتر شروع کنند ولی توصیه می شود حتما 7 خرداد به جمع بندی مطالب آموخته شده قبلی بپردازند هنگامی که در فاصله دو روز و نیم بعدی سوالات آزمون ها را بررسی می کنند ابتدا سوالاتی را که صحیح جواب داده اید را بررسی کنید تا به توانایی هایتان ایمان بیاورید و روی سوالات تمرکز کنید سپس بعد از مشخص شدن اشتباهات به مطالعه آن مباحث بپردازید.

 

 

 

(همچون پرنده ای باش که بر روی شاخه ای سست آواز می خواند، شاخه می لرزد، اما پرنده هم چنان آواز می خواند زیرا به پر و بالش اطمینان دارد.)

آیا می توانیم همه درسها را تشریحی بخوانیم؟

اگر شما از روز اول تا روز قبل از کنکور همه درسها را تشریحی بخوانید دو مشکل پیش می آید:

1.به خاطر حجم زیاد مطالب نمی توانیم همه کتابها را کاملا تشریحی مطالعه کنیم و دغدغه ی کتابهای نخوانده یا نیمه کاره در شما استرس و اضطراب ایجاد می کند و کارایی شما کم می شود.

2. سبب فراموشی مطالب مطالعه شده می شود.

پس اکنون نیز باید همه آنچه را که خوانده ایم از آن خویش کنیم تا بر آنها مسلط شویم و این روش با روش جمع بندی ممکن است. بنابراین به همه ی دانش آموزانی که هنوز اصرار دارند دروس تشریحی بخوانند توصیه می شود حد اکثر یک درس عمومی ترجیحا از بین دین و زندگی یا ادبیات و یک درس اختصاصی را به صورت تشریحی بخوانند به دانش آموزان رشته تجربی دروس زیست شناسی یا شیمی، دانش آموزان رشته ریاضی دروس شیمی یا یک درس اختصاصی دیگر پیشنهاد می شود ولی دانش آموزان انسانی می توانند دو درس اختصاصی را تشریحی بخوانند به علاقه مندان رشته ی حسابداری و مدیریت دروس روان شناسی، اقتصاد، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافی و علاقه مندان رشته ی حقوق دروس فلسفه و منطق، ادبیات تخصصی، عربی تخصصی، روان شناسی و اقتصاد پیشنهاد می شود.( وقتی همه چیز مهم است هیچ چیز مهم نیست)

از وسواس بی مورد پرهیز کنید، مهم ترین جزوه را بخوانید، از خواندن مطالب جدید بپرهیزید،ناامید نباشید ( تا زمانی که به فردا امیدواری، اقتدار از آن توست،آنچه کرم ابریشم آن را پایان راه می داند در نظر پروانه آغاز زندگی است.)، اگر کلاس می روید سعی کنید تست های کنکور سراسری سالهای قبل با شما کار شود، چونکه در واقع آن تست ها کل کتاب را شامل می شود و طبق یک قانون نانوشته سوالات کنکور اغلب از ابتدای کتاب تا پایان کتابهای هر درس را دربر می گیرد. به دانش آموزانی که تراز های بالاتر دارند، توصیه می شود از کتاب  زرد عمومی برای تمرین سئوالات عمومی رشته های مختلف استفاده شده و دانش آموزان برتر تجربی از سئوالات شیمی و فیزیک زرد اختصاصی دانش آموزان ریاضی فیزیک استفاده نمایند.

بهتر است آزمون های شبیه ساز را بجای کنکور آزاد از خود آزمون بگیرید و زمان بررسی آزمون های آزاد پس از آزمون کنکور سراسری باشد، یا سوالات کنکور آزاد 3سال اخیر کار شود. برای مرور سریع مطالب و دروسی که نرسیده اید تمام کنید یا از روز اول خرداد تا 7 خرداد به این امر اختصاص دهید و سپس دوره جمع بندی را شروع کنید یا از منابع زیر می توانید استفاده کنید: کتاب اگر من طراح بودم- فلش کارت- کتابهای هفت کنکور- خلاصه نکات از کلاسور ارزیابی آزمون یا خلاصه نکاتی که قبل از سوالات هر کنکور در کتاب زرد آورده شده است هم چنین از کتابهای کار آزمونهای گذشته استفاده کنید. در آزمونهای جامع آزمایشی شرکت کنید و از این آزمونها نیز می توانید به سبک مطالعه دوران جمع بندی استفاده کنید. قبل از شروع به مطالعه هر درس تست های آزمون جامع را مطالعه کنید.

ابزارها:                                

1-کتاب زرد عمومی سایر رشته ها و اختصاصی رشته خودتان

2-کتاب اگر من طراح بودم که سوالات به سلیقه مدرسان کنکور آموزشگاه های مختلف و سوالات غیر تکراری می باشد.

3-شبیه ساز کنکور که سوالات هم سطح کنکور جایگزین شده است.

4-فلش کارت، کتابهای جیبی و کتابهای هفت کنکور و سی دی های آموزشی و زرد عمومی مکمل کنکور

5-کتاب آبی دین و زندگی که دارای 700تست از آیات و روایات است.

6-کتابهای کار آزمون های قبلی کانون، آزمونهای جامع سال قبل کانون و آزمونهای جامع سنجش اخیر

آیا سبک مطالعه دوران جمع بندی شما را اغنا می کند؟

در پاسخ به این سوال باید به فواید دوران جمع بندی اشاره کرد:

1-آشنایی با سوالات کنکور 2-مدیریت زمان و اجرای عملی شیوه های تست زنی 3-رقابت با خود و کاهش اضطراب و استرس 4-جمع بندی آموخته ها و طبقه بندی آنها در ذهن 5- دوره کتابها در 3 روز به روش جمع بندی 6- اعتماد به نفس به طوریکه ضریب خطاها در هر درس کمتر شود 7- برنامه ریزی کوتاه مدت با بازدهی بالا 8-ابزارهای آموزشی متناسب با زمان فعلی 9- آشنایی با نقاط ضعف و قوت 10- جلوگیری از تکرار آموخته ها 11- آمادگی برای آزمون های کلی

نکات پایانی:

تماشای تلویزیون و باشگاه را محدود کنید. 7 ساعت خواب مفید داشته باشید، بهتر است قبل از 12 شب بخوابید و 5/6 صبح بیدار شوید. در آزمونهای جامع کانون حتما شرکت کنید زیرا در هر آزمون در دو درس سوالات دشوار مطرح می گردد تا آمادگی لازم را برای کنکور داوطلبان فراهم نماید.سعی کنید مباحث مهم همه کتابهای پیش دانشگاهی و پایه را با توجه به بودجه بندی مطالعه کنید، به تستهای سایر دروس حتی اگر نسبت به آن درس مسلط نیستید توجه نمایید حتما سوالات راحت و قابل فهم برای شما نیز وجود دارد.

و کلام آخر اینکه تلاش کنید چونکه:

«رنگین کمان همیشه حق کسی است که تا آخرین لحظه زیر باران بماند»

                                                                                                      تهیه و تنظیم    

                                                                                                          علیرضا مرادی

                                                                                                                  مشاور تحصیلی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد